Nezaplatená faktúra po splatnosti
Vymáhanie neuhradenej faktúry je bežnou súčasťou podnikania, no môže predstavovať značné komplikácie pre cash flow a finančnú stabilitu firmy. Ak vám odberateľ neuhradil faktúru v lehote splatnosti, existuje niekoľko efektívnych krokov, ako postupovať pri jej vymáhaní.
Pripomienka a výzva na úhradu: Najskôr sa odporúča kontaktovať dlžníka a pripomenúť mu neuhradenú faktúru. Môžete poslať formálnu upomienku e-mailom alebo poštou. Ak dlžník nereaguje, nasleduje výzva na úhradu, ktorá obsahuje presný údaj o dlhu, splatnosti a možných dôsledkoch neplatenia.
Mimosúdne riešenie sporu: Ak prvý krok nezaberie, je vhodné skúsiť mediáciu alebo dohodu o splátkovom kalendári. Mimosúdne riešenia sú rýchlejšie a menej nákladné ako súdne vymáhanie.
Advokát: Ak dlžník na výzvy nereaguje, môžete poveriť advokáta, ktorý zašle predžalobnú výzvu, v ktorej uplatní aj príslušenstvo pohľadávky ako úroky z omeškania, náklady spojené s uplatnením pohľadávky, prípadne dojednanú zmluvnú pokutu.
Súdne vymáhanie dlhu: Ak sa neuhradená faktúra nepodarí vymôcť mimosúdnou cestou, môžete podať návrh na vydanie platobného rozkazu. Ak sa dlžník bráni, vec prechádza do štandardného súdneho konania, kde je vhodné mať právne zastúpenie.
Exekučné konanie: Po získaní právoplatného rozhodnutia je možné podať návrh na exekúciu. Exekútor môže siahnuť na majetok dlžníka a vymôcť dlh z jeho účtov, mzdy či iných aktív.
Prevencia je kľúčová – pred uzavretím obchodného vzťahu si overte platobnú disciplínu klienta a stanovte jasné platobné podmienky v zmluve, ktorú Vám odporúčame skontrolovať advokátom. Ak už vznikne problém s neplatením, rýchle a systematické kroky Vám môžu pomôcť získať svoje peniaze späť.